کابل افشان چیست

کابل افشان چیست

کابل افشان یا چند رشته نوعی از انعطاف پذیر ترین کابل ها هستند که از چند سیم تک رشته افشان تشکیل شده اند. هادی این کابل ها معمولا از جنس مس و عایق آنها نیز از جنس آمیزه پلیمر است.

کابل افشان ها به خاطر انعطاف بالایی که دارند خاصیت شکل پذیری دارند و به راحتی نمی شکنند.این کابل ها برای فاصله های کوتاه کاربرد دارند. مقاومت آنها نسبت به مقاومت سیم و کابل های یک پارچه یا استخوانی بسیار بیشتر است به همین دلیل است که میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط آنها ها نسبت به کابل های استخوانی کمتر است. قیمت این کابل کمی بالاتر از سایر کابل ها مثل کابل های مفتولی است.

این کابل ها به دو روش متفاوت تولید میشوند که این تفاوت، بر  قیمتشان نیز اثر میگذارد.

 

در روش اول، هادی کابل درست در مرکز کابل و در لایه های داخلی قرار میگیرد. تولید روکش برای این نوع کابل ها آسان تر است و قیمت مناسب تری نیز دارد. هسته کابل محکم و در وسط کابل قرار میگیرد و توسط چندین لایه محافظت میشود. اما این روش تولید نیز خالی از اشکال نیست.

 

با قرار گرفتن هسته کابل در مرکز، با گذشت زمان و تا شدن کابل، شعاع داخلی فشرده میشود و شعاع بیرونی آن بیرون کشیده میشود که باعث پیچ خوردگی در سیم های کابل و در نهایت منجر به پاره شدن کابل میشود.

 

در روش دوم بر خلاف روش اول، کابل ها را با سیم های بافته شده می سازند که مزیت این روش افزایش مقاومت کابل افشان ها در حد قابل قبول است و با این روش میتوان در هر نقطه از کابل خمش مناسب ایجاد کرد و نگران پاره شدن کابل نیز نباشیم.

 

بالا بودن قیمت این نوع کابل ها  زیاد دور از انتظار نیست اما باید افزایش مقاومت کابل را نیز در نظر بگیریم. در پروژه هایی که نیاز به کابل های منعطف برای مدت طولانی دارند از این نوع کابل ها استفاده میکنند.

 

 

مقایسه کابل افشان های مختلف با یکدیگر و کاربرد آنها


سیم افشان ها دارای چند نوع مختلف هستند. همانطور که قبلا گفتیم هادی کابل های افشان از جنس مس است و عایق این کابل ها نیز از جنس آمیزه پلیمر است.

 

شاید ذکر این نکته نیز خالی از لطف نباشد که هادی کابل ها باید طبق استانداردهای ملی درست قرار گرفته باشد و دارای ویژگی های خاصی از جمله:

 

تعداد مفتول های به کار رفته در این کابل ها باید استاندارد باشد.

 

قطر مفتول های هادی باید با هم برابر باشد و از مقدار استاندارد تجاوز نکند.

 

مقاومت هادی های استفاده شده در کابل های افشان باید مطابق با مقدار تعیین شده باشند.

 

جنس این هادی ها باید مس آنیل شده باشند. این مس ها باید ساده یا اندود شده باشند.

این کابل ها که بر اساس استانداردهای ملی تولید و عرضه میشوند دارای هادی از جنس مس آنیل شده می باشند و انعطاف پذیری بالایی دارند و سطح مقطع این کابل ها به اندازه ی 5 یا 75 میلی متر مربع می باشند. رنگ این کابل ها سفید یا مشکی است و عایق به کار رفته در آن از مدل PVC/D است. کاربرد این نوع کابل ها در در اتصالات وسایل برقی خانگی و انواع ماشین آلات است.

 

قدرت:


هادی به کار رفته در آنها از جنس مس آنیل شده است و رشته های این نوع کابل در هم تنیده و به هم پیچیده هستند. مدل عایق به کار رفته در این کابل ها PVC/A می باشد. کاربرد این کابل ها در تامین انرژی است و در کانال های نیروگاه ها، مصارف صنعتی و خانگی از این کابل ها استفاده میشود. این کابل ها همچنین در مکان هایی که احتمال خطر آسیب رسیدن به آن ها وجود نداشته باشد، مورد استفاده قرار میگیرند.

 

لومینیومی
به دنبال بالا تر رفتن قیمت مس و کم یاب شدن این فلز گران بها، تولید کنندگان به دنبال جایگزین مناسب برای مس بودند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که آلومینیوم میتواند جایگزین مناسبی برای مس باشد. از کابل آلومینیوم در توزیع و انتقال برق استفاده میشود. اما باید به این نکته نیز توجه کنید که برای سیم کشی های داخلی نمی توانید از کابل افشان آلومینیومی استفاده کنید. مزیت جایگزینی کابل آلومینیومی به جای کابل مسی عبارتند از:

 

قیمت مناسب کابل های آلومینیومی

 

پایین بودن وزن آن ها

 

احتمال سرقت کابل های آلومینیومی نسبت به کابل های مسی بسیار کمتر است.

 

برای تیر های برق هوایی که از کابل های آلومینیومی استفاده میکنند.

 

راه های تشخیص این کابل از کابل های دیگر

 

کابل های افشان با کابل های مفتولی دارای تفاوت هایی هستند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:

 

این کابل ها از لحاظ مقاومت الکتریکی با هم متفاوتند. مقاومت هادی در کابل های افشان نسبت به کابل های معمولی بیشتر است و این موضوع در متراژ های بالا مشکل ساز می شود.

 

کابل های مفتولی در مکان هایی مورد استفاده قرار میگیرند که به طور ثابت و زمینی نصب شوند اما کابل های افشان برای مکان متحرک استفاده میشود.

 

زمانی که لازم باشد کابل ها در هم پیچیده شوند، کابل های افشان گزینه ی مناسب تری هستند زیرا از انعطاف بالایی برخوردار هستند.