تفاوت کابل افشان و مفتول

تفاوت کابل افشان و مفتول

تفاوت کابل افشان و مفتول

اصولا تفاوت هایی میان کابل افشان و مفتول وجود دارد که لحاظ نمودن آن در هنگام انتخاب و خرید مفید خواهد بود. یکی از مشخصه هایی که به منظور گروه بندی یا تمایز کابلهای برق فشار ضعیف به کار برده می شود، شکل هادی به کار رفته در آنهاست. تفاوت در ساختار هادی کابل بالطبع سبب تغییر در پاره ای از ویژگی های مکانیکی و الکتریکی آن می شود. به طور کلی دو حالت افشان و مفتولی برای بسیاری از کاربران کابل برق آشنا هستند.

در ادامه به بعضی از فاکتورهای موثر در تمایز این دو گونه کابل اشاره می گردد. مهم ترین تفاوتی که در نگاه اول به چشم می آید انعطاف پذیری کابل است. ساختار هادی افشان موجب انعطاف پذیری بیشتر آن نسبت به نوع مفتولی می شود.

در مکانهایی که کابل متحرک است یا به صورت مکرر پیچانده می شود (ماننده پریزهای صنعتی سیار) بدیهی است که گزینه مناسب کابل افشان خواهد بود. از طرفی برای نصب ثابت و زمینی کابل مفتولی انتخاب بهتری به نظر می رسد.

از دیدگاه پارامترهای الکتریکی نیز تفاوت میان کابل مفتولی و افشان وجود دارد. مقاومت اهمی آشناترین شاخصه الکتریکی برای سیم و کابل برق است. در هادی افشان به دلیل پیچش تارها، طول هر یک از آنها از طول کل کابل بیشتر است و این موضوع مهم ترین دلیل تفاوت مقاومت الکتریکی در واحد طول بین کابل افشان و مفتولی می باشد.

به عنوان نمونه هادی مفتولی به سطح مقطع 6 میلیمتر مربع در دمای 20 درجه سانتی گراد (سلسیوس) دارای مقاومت 3.08 اهم بر کیلومتر است؛ در حالی که برای هادی افشان در همین سایز عدد 3.3 بیان شده است. تفاوت زیاد چشمگیر نیست؛ اما ممکن است در موارد خاص یا متراژ بالا تاثیر خود را بیشتر نمایان سازد.

از دیگر مشخصات مورد توجه می توان به مقاومت در برابر خوردگی اشاره نمود که شواهد از عملکرد بهتر کابل مفتولی از این منظر حکایت دارد.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که یک شکل دیگری هم برای هادی کابل برق وجود دارد که به نیمه افشان یا چند مفتولی معروف است. این کابل دارای ویژگیهایی مابین دو نوع مفتولی و افشان است. مثلا از نظر کمیات الکتریکی به مفتولی نزدیکتر است؛ اما منعطف تر از آن عمل می کند.